تحولات لبنان و فلسطین

مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا)، یک نظرسنجی در خصوص وضعیت اجتماعی- فرهنگی دانشجویان دانشگاه‌های دولتی با همکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی وزرات علوم، تحقیقات و فناوری اجرا کرده بود و نتیجه آن در ۱۷ مهرماه سال جاری منتشر شد.

واکنش‌های متعدد و به دور از سعه صدر صدا و سیما نسبت به یک نظرسنجی

در این گزارش، متغیرهای ‏متعددی از جمله اوقات فراغت دانشجویان، میزان استفاده ‏آن‌ها از پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی، سبک موسیقی مورد علاقه، ‏تماشای فیلم و سریال، منبع پیگیری اخبار و اعتماد اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته بود. بر طبق این گزارش، اساسا تماشای فیلم و سریال جایگاه قابل توجهی در پر کردن اوقات فراغت دانشجویان دانشگاه‌های دولتی ندارد و صداوسیما یک جایگاه نزولی در بین آن‌ها دارد.

صداوسیما طی روزهای اخیر واکنش‌های مختلفی در رابطه با این موضوع داشته است. اولین واکنش مربوط به روابط عمومی مرکز تحقیقات صداوسیما بود که در قالب یک جوابیه منتشر شد. در بخشی از این جوابیه آمده بود: «اساسا الگوی مصرف رسانه‌ای یک قشر خاص مثلاً دانشجویان، قابل مقایسه با عموم مردم و تعمیم به کل جامعه ایران نیست. حتی ایسپا بعد از این شیطنت رسانه‌ای توضیح داد که این نظرسنجی در بین ۲۲۵۰ نفر دانشجو انجام شده و نتایج آن قابل تعمیم به کل جامعه نیست. ولی متاسفانه این بی‌اخلاقی رسانه‌ای ادامه یافت.»

بعد از روابط عمومی مرکز تحقیقات صداوسیما نوبت به محسن برمهانی، معاون سیما رسید. او روز گذشته در واکنش به این آمار گفته است: «در نظرسنجی معتبر از دانشجویان پرسیده شده بود که شما اوقات فراغت‌تان را چگونه می‌گذرانید. نمی‌گوید شما مخاطب صداوسیما هستید یا نه. در این نظرسنجی پادکست بالاتر از تماشای فیلم بود. ۱۸ درصد گفته بودند فیلم و سریال می‌بینیم. از آن ۱۸ درصد پرسیده بودند از کجا فیلم و سریال می‌بینید. طبیعی است که بگویند از اینترنت دانلود می‌کنیم و این موضوع اولین پاسخ بود و چهارمین پاسخ صداوسیما بود و این هم طبیعی است. همین مرکز در فروردین نظرسنجی داشت و نتیجۀ آن این بود که مخاطب صداوسیما ۶۹.۲ درصد است. چرا این موضوع برجسته نمی‌شود اما سریال‌ دیدنِ دانشجویان با عنوان بی‌مخاطبی صداوسیما برجسته می‌شود؟ معتقدیم جریانی خاص دارد با نگاه و جهت‌گیری خاص صداوسیما را نقد می‌کند.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.